Google Website Translator Gadget

lördag 1 oktober 2011

Vilken härlig dag!

Det är så att man knappt kan tro det är sant. Idag är det första oktober, men det har varit lika varmt och soligt som en sval sommardag. Jag var ute och gick i shorts och t-shirt, vilket var alldeles perfekt eftersom det blåste en svalkande höstlig vind. Utan den hade det nästan blivit jobbigt varm i solen. Sedan satt jag ute i trädgården och läste. Eftersom jag satt i skuggan hade jag en tunn filt över mig, men allteftersom solen flyttade sig och sken direkt på mig blev det härligt varmt och jag somnade till en stund där jag satt.

Dessutom är det generalkonferens helg! En av de bästa helgerna på hela året, som fyller mig med inspiration och ny livskraft. Generalkonferens är när ledarna i kyrkan talar till oss som medlemmar i kyrkan över hela världen. Via satellit sänds budskap ut från Salt Lake City till millioner människor överallt i världen. Hittills har jag hunnit se på kvinnornas speciella möte. Och även om hjälpföreningens (kvinnoorganisationens) presidentskap hade mycket bra tal, så var min favorit ändå Dieter F. Uchtdorf, rådgivare till profeten. Han nämnde fem saker som är viktiga för oss att inte glömma bort och jag fastnade speciellt för 3, varav 2 för att de känns så aktuella i det samhälle vi lever i:

 - Ha tålamod med dig själv! Som kvinnor har vi en tendens att jämföra våra svagheter med andras styrkor, men Gud, som är vår Himmelske Fader och känner oss vet att du/jag inte är perfekt, och han vet också att de personer du/jag tror är perfekta heller inte är det. Vi har ofta så mycket tålamod med andras brister, men inget med våra egna, så han uppmanade oss att ha tålamod med oss själva och inte straffa oss själva för att vi inte är perfekta.

- Var glad nu! Jag skulle vilja påstå att ett av de stora samhällsproblemen just nu är vår ständiga längtan efter något annat. Vi tror att bara vi kommer till en ny punkt i livet, eller får den där grejen som vi så gärna vill ha så kommer vi att bli lyckligare. Uchtdorf jämför det med ett händelseförlopp i Kalle och chokladfabriken, där människor så gärna vill ha en guldbiljett i sin choklad att de glömmer njutningen av att äta chokladen och blir besvikna om det inte finns en guldbiljett där, trots att chokladen i sig själv brukade vara nog. På samma sätt är det med oss. Vi väntar ofta på den där guldbiljetten i livet, vare sig det är ett nytt jobb, nån att gifta oss med eller en ny 50-tums TV och tror att bara vi når dit så kommer vi att känna oss fullkomligt lyckliga (fast när vi väl är där hittar vi ju alltid nåt annat att längta efter som ska lösa alla våra problem). Receptet är istället att fokusera på det som gör oss lyckliga NU, att se guldkornen i tillvaron, att komma ihåg allt det vi har att vara tacksamma för och låta oss fyllas med lucka HÄR och NU.

- Kom ihåg evangeliets varför. I Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga finns det många riktlinjer vi lever efter till vardags och det tar ofta mycket av vår tid i anspråk. Ofta är det dessa saker människor utanför kyrkan ser: Vi dricker inte alkohol, vi röker inte, vi går i kyrkan på söndagar, vi klär oss på ett sätt som inte avslöjar alltför mycket av kroppen, vi utför olika uppgifter i kyrkan etc. Alla dessa saker handlar om vad och hur och ibland kan vi bli så upptagna av de där vad och hur att vi glömmer bort att tänka på varför vi gör det. För det är ju faktiskt så att jag går inte till kyrkan på söndagarna för att jag ska eller för att kunna pricka av det på min lista, utan för att det bidrar till att göra mig lycklig. Det bidrar till min lycka här och nu, men även efter detta livet. Jag avstår från saker för att det hjälper mig att må bra. Det är alltihop en del av en Faders plan för vår lycka och välfärd. Om vi bara tänker på vad och hur finns risken att det kommer att kännas som något tungt som måste göras, men när vi fokuserar på varför så fylls vi av den lycka och kraft som finns i Kristi budskap. För är det något som jag förknippar starkt med min tro så är det en känsla av lycka, glädje i det lilla och det stora, mening i tillvaron, kraften att bli en bättre människa och en utökad förmåga att älska.

Och två gånger om året har vi alltså möjlighet att lyssna till kyrkans ledare som talar om det som är viktigt i Guds ögon här och nu. Det som just nu har störst möjlighet att hjälpa oss vara lyckliga. För den som skulle vara intresserad av att ta en titt kan Generalkonferensen ses online här. Imorgon kl 14 och 18 är det utsändningar, plus att man kan se de sessioner som redan varit.

Jag hade tänkt att jag skulle ha sett ytterligare en session av konferensen idag, men så ringde Elin och frågade om jag ville hjälpa till att flytta in Viggo i hans nya lägenhet (han kommer att bo bara ca 25 min härifrån) och det ville jag såklart gärna! Stället han fått tag på är helt underbart fint. En lägenhet i nedervåningen på ett hus i herrgårdsstil från 1915. Det är t.o.m. en sån där jättelång, klassisk herrgårdsallé på väg upp till huset och på baksidan inte alls långt från huset ligger det en sjö. Och jättefint inrett var det också! Mysfaktorn var skyhög. Hade det inte legat så långt ut på landet hade jag helt klart kunnat tänka mig att bo där!

Såhär såg det förresten ut



Det blev lite mer knökat och mindre luftigt efter att Viggo fått in sina möbler utöver de som fanns i lägenheten, men möbleringen blev faktiskt bättre än jag föreställt mig när Viggo förklarade hur han hade tänkt att det skulle se ut. Ska bli kul att se slutresultatet när alla lådor och sånt är borta!

Konstaterade dessutom ikväll att om jag nånsin tar körkort så ska jag aldrig köra med släp. Fy vad jobbigt det såg ut när Viggo skulle backa ut därifrån och tänka på åt vilket håll man skulle vrida ratten och se hur mycket plats man hade bakåt. Nej, det skulle jag aldrig vilja prova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar