Google Website Translator Gadget

måndag 10 oktober 2011

Vid frukostbordet / Dagens fråga

Jag satt och läste innehållsförteckningen på flingpaketet härom morgonen när kugghjulen började snurra. Det är nämligen såhär att om det finns text framför mig så måste den läsas, även om jag har läst den massor med gånger förut. Det gör att man tillslut lägger märke till de konstigaste saker och börjar fundera i de underligaste banor. Just den här gången lade jag märke till ett av orden i den norska innehållsförteckningen, nämligen ordet peanøt.

Vad är det då som är så intressant med det här ordet? Jo det är det faktum att norskan har så många fler ord än svenskan som är en förnorskad variant av engelska (t.ex. använder de ordet computer för dator - fast med norskt uttal) och här fanns ju ett skolboksexempel på just det "peanut" "peanøt". Ärtnöt om man skulle översätta det till svenska. Det i sin tur fick mig att fundera över hur har den egentligen fått sitt namn? För även om de är små så ser de ju inte direkt ut som ärtor och de växer dessutom inneslutna två och två i vad som definitivt inte ser ut som en ärtskida, så varför detta namn? På svenska heter de ju jordnötter... ja, varför då egentligen? Hasselnötter har ju fått sitt namn för att de växer på hasselbuskar, betyder det då att jordnötter växer i jorden? Jag insåg plötsligt att jag inte hade nån aning om hur jordnötter växer.

Detta i sin tur påminde mig om en liten erfarenhet jag hade när jag var nere i Kenya. Vi skulle ut och titta på ett av Dole's stora ananasplantager. Jag vet inte om du nånsin har funderat på hur en ananas växer. Vad tror du? Jag hade en klar bild i mitt huvud av att ananas växer på träd (visst ser den ut som om den växer i träd? Som om den där gröna busken överst har suttit fast på en gren eller nåt). Så när vi kom fram till plantagen utan att det fanns ett träd i sikte utbrast jag förvånat "I thought pineapples grew on trees". Nu kanske du tänker "ja, det gjorde jag också", men alla Kenyaner i bilen brast ut i ett öronbedövande gapskratt (tack, tack, den bjöd jag på) och förklarade för mig att den i själva verket växer på en slags stammar, kallad stock och ananasen utvecklas runt stammen (därav den hårda mitten på en ananas), den växer alltså typ nerifrån och upp (och om jag minns rätt sa de att om man inte skördar ananasen så växer stocken upp ovanför ananasen och det kan komma en ananas till, men det är alltså inte säkert).

Vad har då det här egentligen med jordnötter att göra? Jo, faktum är ju att man känner till det man omges av. T.ex. frågade min Kenyanske vän (som mycket väl visste hur ananas växer) hur man äter ett äpple - för det växte ju inte i hans hemtrakter och var svindyrt i butikerna, så nåt sånt hade han aldrig ätit. Och eftersom ananas och jordnötter heller inte växer i Sverige så är det ju inte så konstigt att jag inte hade nån aning om hur de växer.

Meeeeen, eftersom flingpaketet nu hade väckt min nyfikenhet var det ju inget annat att göra än att ta reda på saken, så jag gjorde vad vilken annan person som helst som växt upp i teknikeran skulle ha gjort: Jag googlade. Och jag fick inte bara svar på hur jordnöten växer, utan fick också min förklaring till det engelska namnet (Tack Wikipedia för att du finns!). Mycket riktigt är det så att jordnötter växer i jorden - påminner mig i stort om hur potatis växer, även om plantan ovanpå såklart ser lite annorlunda ut. 

Hur var det då med det engelska namnet? Jo, det är faktiskt så att jordnöten egentligen inte är någon nöt utan frön som ligger i baljkapslar. Jordnötter tillhör familjen ärtväxter. Och därmed var gåtan löst till både det svenska och det engelska namnet.

Och här sitter jag, något mer allmänbildad tack vare att jag läste inte bara den svenska, utan även den norska innehållsförteckningen på flingorna. Tänk att man kan lära sig så mycket över frukost!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dagens andra fråga har att göra med kroppen och sömn, nämligen hur mycket sömn det egentligen kan finnas i en kropp? På läkarens inrådan i fredags (då jag återigen gick till vårdcentralen med min onda hals) tillbringade jag nämligen helgen med att vila. Och eftersom jag fortfarande inte är bra är jag hemma från jobbet och ägnar mig åt lite mer vila. Jag har sovit kopiösa mängder de senaste dagarna. Igår gick jag och lade mig kl 21, men ändå har jag sovit mesta delen av morgonen och nån timme eller två nu på eftermiddagen - och ändå väntar jag mig att kunna sova nu ikväll.

Eftersom jag nu är sjukt trött på att sova bloggar jag lite och tänkte sen titta lite på film eller läsa lite i min bok, men jag vet ju att efter att ha gjort det en stund kommer min kropp att skrika efter mer sömn och jag kommer att vara så trött att jag inte kan hålla ögonen öppna...

Krya på mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar