Google Website Translator Gadget

tisdag 18 oktober 2011

Eld och Vatten

Nu känner jag igen hösten så som jag lärt känna den i Borås. Ute öser det ner och vinden piskar regnet in under paraplyet så att man blir blöt och kall överallt. Värsta stället att bli blöt är nog utan tvekan knävecken, för där böjer man hela tiden så att man känner det blöta tyget som rör sig mot kroppen.

Och blöta som sjutton blev knävecken idag när vi stod utomhus i en halvtimma och hade brandutbildning. Det var i och för sig kul med brandutbildning, eftersom vi fick prova på att släcka med brandsläckare. Innan dess hade vi grundlig genomgång inomhus och jag fick dåligt samvete för att jag inte alltid drar ut hårtorken direkt efter användning och för att jag gjort det mer till regel än undantag att sladden till mobilen sitter kvar i uttaget, men efter idag får jag väl ta och skärpa till mig.

Vi såg en film under brandutbildningen på eld- och rökutvecklingen i ett rum med stängd dörr där man sedan öppnade dörren. Den första minuten hände typ ingenting. De nästkommande 2 minuterna gick det från en pyttelåga till en större låga, men inte värre än att jag utan problem hade kunnat släcka det med en brandsläckare. Men efter 3 minuter förändrades det fort. På bara ytterligare 30 sekunder var mesta delen av rummet rökfyllt och jag hade inte längre kunnat vara därinne. Nu steg även temperaturen snabbt. När de öppnade dörren till det brinnande rummet välde det ut svart rök som fyllde korridoren på bara nån eller några minuter och temperaturen steg från ca 20 grader till 3-400 grader på mindre än en minut! Efter ca 6 minuter från brandstarten var rummet helt övertänt och korridoren helt tjock med brandrök. Den var så tät att man inte såg något igenom den. Så om du nånsin undrat om de där omtalade minuterna verkligen räknas när det gäller att ta sig ut ur ett brinnande hus, så kan jag numera svara ett rungande ja!

Och har du som jag nånsin funderat på vilken typ av brandsläckare som är bäst att ha hemma så fick jag svaret idag: Pulversläckare. Det är den enda släckare man kan använda på alla typer av bränder med gott resultat. Har man en pulversläckare behöver man alltså aldrig fundera på "kunde jag släcka det här materialet med den här släckaren?".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar