Google Website Translator Gadget

torsdag 29 september 2011

En ganska så vanlig dag

05.45 - Klockan ringer och frågan jag ställer mig själv är hur jag ska orka ta mig upp ur sängen.

06.20 - Jag lyckas mot all förmodan pallra mig upp. Har sedan länge givit upp alla tankar på att hinna tvätta håret nu på morgon.

06.40 - Snabb frukost innan jag behöver kila, samma flingor som varje morgon (tills jag blir trött på sorten och byter.)

06.50 - Ut genom ytterdörren. Jag kom iväg i god tid idag, så jag stannar på vägen och tar några kort på molnen.

08.30 - Dags att möta barnen. Idrott på schemat. Stafetter idag också. Kul.

08.55 - Konstaterar att jag är alldeles för tävlingsinriktad. Här står jag och hejar på barnen vilt - är det inte meningen att det är jag som ska lära dem att det viktigaste inte är att vinna? Gör en mental anteckning om att komma ihåg det i framtiden!

09.20 - Utomhuslek. Vädret är ju helt underbart! Inte kan man sitta inne när det är nästan sommar ute.

09.50 - Fruktstund med upprop. Det är tyst i 30 sekunder. Jag ropar att jag inte kan höra vad barnen säger 10 ggr innan alla är avprickade.

10.00 - Efter fruktstunden delar vi in i halvklass. Min halva tillverkar pappersormar. Jag tycker det är minst lika roligt att pyssla som barnen, kanske t.o.m. mer.

10.15/20 - Brandlarmet går. Vi springer ut på skolgården. Var det en övning eller var det på riktigt? Sån tur, det var bara en övning. Många av barnen står på skolgården i bara strumplästen - brinner det hinner man ju faktiskt inte leta efter sina skor. Alla barnen kom med ut, tillika närvarolistan. Vi får godkänt på övningen.

11.00 - Efter litet mer pyssel samlar vi ihop oss och pratar lite om brandövningen. Flera av barnen erkänner att de blev lite rädda. Tänk om deras väska hade brunnit inne? En av tjejerna kan inte sluta prata om brand och eld och upprepar gång efter annan att om det brann hemma hos henne skulle hon rädda sitt gosedjur. En annan tjej säger "sluta prata om det, jag blir rädd". Tillslut får jag lägga mig i och säga att nu får vi prata om något annat. Det var dagens lilla äventyr.

11.30 - Lunch. Någon tappar alla sina potatisbullar med lingonsylt på golvet. En kille får sin bästa kompis att tappa ut halva sitt mjölkglas. Jag får påminna och påminna om att det ska vara tyst och lugnt i matsalen.

12.15 - Jag sitter uppklättrad i nätet högst upp i klätterställningen. Barnen tycker som vanligt det är jätteroligt att jag kommer upp till dem. Det gör det värt det, även om det alltid känns som lite fallrisk när jag ska upp och ner.

12.30 - Dags att gå in. Det fattas barn, så jag påbörjar ett varv runt skolgården. Tre av dem gömmer sig. Jag känner mig uppgiven över det faktum att det ska vara så svårt att få dem att förstå varför det är viktigt att de följer med in. Efter många om och men beslutar de sig för att följa med.

12.45 - Högläsning. Vi sitter i en ring. Någon pratar. Schhh, säger vi. De kryper framåt för att titta, min kollega slår ihop boken. "Gå tillbaka till era platser. Alla ska få se när jag är färdig".

12.50 - "Fröken, han sparkar på mig" "Sluta sparkas, lyssna istället"

12.52 - Prat igen. "Nu får ni vara tysta". Alla knör sig fram igen. "Gå tillbaka till era platser. Alla ska få se när jag är färdig". "Fröken, hon knuffas" ...

13.05 - Min kollega har fått nog av den bristande uppmärksamheten och har slagit igen boken. Vi tar ett samtal om vikten av att lyssna och att man ibland måste göra sånt man inte tycker är kul. En liten utfrågning visar att de i alla fall fått i sig en del av vad boken handlade om. Vi släpper dem att leka fritt.

13.15 - Dagens paus och andningshål. 30 minuter Harry Potter utan barn runtomkring, men någon hann före mig till massagestolen idag, så jag tillbringar rasten i ett tomt, ostört klassrum istället.

13.45 - Min klass går ut. Jag förbereder mig att ta emot en annan klass på fritids.

14.00 - Mellanmål ute. Det är så varmt att jag går runt i t-shirt.

14.15 - Två av barnen leker runt skyliften som står parkerad. En har klättrat upp. Jag talar om för honom att han inte får vara där. Den andra killen slår mig i ryggen. Jag ryter till att man inte får slåss. Ber en kollega hjälpa mig så att vi får bort barnen därifrån.

14.30 - indelning i grupper. Det tar en stund att samla in alla. Jag hjälper en kollega att prata med två av pojkarna - en av dem har tydligen slagits och varit allmänt ovänlig mot kamrater och fröknar.

15.00 - Efter en halvtimmes lek på baksidan kommer vi iväg till fotbollsplanen som äntligen är ledig. Några spelar fotboll med min kollega, resten leker kullekar med mig. Trillar nästan ihop av andnöd... jag behöver visst träna. En av tjejerna gråter. Hon har blivit slagen av en kamrat. Jag tröstar. Kamraten har redan fått tillsägelser så det räcker idag, frågar tjejen om det är ok att han inte behöver få fler negativa tillsägelser idag, hon säger ok så han får fortsätta leka nu när han är igång och leker bra.

15.35 - Återsamling på skolgården. Spelar basket med en av killarna. Förlorar med 15-10. Kunde vart värre.

16.30 - Får gå hem för dagen.

17.05 - Sätter mig på pendeltåget hem efter den 20 min långa bussfärden.

17.12 - Tåget avgår. Någon spelar hög musik i nästa vagn. Jag kan höra den utan problem.

17.35 - Kliver in genom ytterdörren. Äter samma flingor som till frukost.

17.50 - Slänger mig i en hög på sängen. Slutkörd. Nu orkar jag inte något mer idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar