Google Website Translator Gadget

onsdag 7 september 2011

Det finns inget dåligt väder...

...bara dåliga kläder.

Ja, så brukar man ju säga även om jag personligen tycker det är en sanning med modifikation. För det verkar inte som om någon ännu har uppfunnit de där riktigt bra kläderna som står emot i alla väder. Inte ens galonkläder håller ute regnet helt - för det finns alltid nåt litet hål vid halsen där vinden lyckas piska in regnet. I mina galonkläders fall är det att vattnet rinner nedför huvan och tar sig in vid halsen. Så var också fallet idag då vi hade skogsdag.

Skogsdag är något vi har varje onsdag och när jag gick till tåget imorse och de första dropparna regn började falla så började jag innerligt önska att den där halvdagen i skogen kunde ställas in. Men det kan man såklart inte när man jobbar på en skola med profilen Natur, Idrott och Hälsa. Så det var bara att dra på galonkläderna (lavendel-lila och nån storlek eller två för stora) och gummistövlarna (knallröda) och med ungarna i släptåg knalla ut i skogen. Den här veckan jobbar vi med bokstaven S, så uppdraget för dagen var att hitta ord med "s" ute i naturen. Sniglar hittade vi i massor, men inte såna där svarta skogssniglar som jag är van vid från Borås (dem har jag inte sett röken av här uppe), utan vita sniglar med snäcka - och inte såna där pyttesmå som man är van vid från hemma, utan stora som skogssniglar. Säkert 10 styck inom en radie på ca en kvadratmeter. Bläch! Men i alla fall bättre än mördarsniglar (som nog är bland det äckligaste jag vet). Och tack och lov var det ingen som hittade några spindlar!

Man kan ju egentligen undra vad det är med oss svenskar som envisas med att ge oss ut i alla väder. Tror att vi här uppe i Skandinavien är ganska ensamma om det. Är det för att vi helt enkelt inte orkar vistas på få kvadratmeter med massvis med barn? Eller är det för att alla basselusker inte sprids vidare riktigt lika lätt utomhus? För jag och mina två kollegor var rörande överens om att hemma skulle vi ju aldrig ta på oss regnkläder och gå ut och äta matsäck i ett sådant väder! Regnet öste, leran skvätte men alla var glada och nöjda - utom möjligen en fröken eller två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar