Google Website Translator Gadget

onsdag 21 september 2011

Gubben Höst

Jag är inte en höstmänniska. Finns det något jag avskyr så är det ett jämntjockt, helgrått molntäcke och regn som öser ner i litervis och lämnar mig genomblöt och kall. Det finns få saker som kan få en att känna sig så anti att gå upp på morgonen som avsaknaden av solsken genom fönstret kombinerat med smattret av stora droppar mot rutan. Hösten kräver mängder av självkontroll: disciplin att ta sig ur sängen fast man egentligen bara vill dra upp täcket över öronen, viljestyrka att inte fritt ge efter för det konstanta chokladsuget, beslutsamhet att trotsa ridån av regn och ändå bege sig dit man måste, trotsa latheten och sätta på sig lager efter lager med kläder för att skydda sig mot den tillväxande kylan etc.

Men trots detta extrajobb som hösten medför gentemot sommaren går det inte att undkomma det faktum att hösten innebär en viss mysfaktor. För visst är det skönt att utan samvetskval få kura ihop sig i soffan med en skön filt och titta på film med en kopp varm choklad i handen - det finns ju inget solsken utanför fönstret som måste tas tillvara på. Och visst är det mysigt att en mörk höstkväll släcka alla lampor i huset och istället låta mörkret lysas upp av en mängd levande ljus. Visst är det mysigt att höra smattret mot rutan och veta att man inte alls behöver ge sig ut i det där vädret nåt mer idag. Jo, visst är det mysfaktor på hösten.

Dessutom är ju hösten så oerhört, obeskrivligt, underbart vacker i all sin färgprakt. Finns det egentligen nån vackrare färg än höst-rött? När hösten långsamt låter omgivningen skifta färg och byta skepnad, ja, då är det vackert med höst! Och just nu är det vackert och jag kan inte låta bli att ta upp kameran och dela med mig av allt det vackra jag ser!

Ljuset förstör den här bilden litegrann.
Jag ville visa hur vackert rönnbären kontrasterar mot de gröna löven.

 Snyggaste höstlövet. Jag gillar det randiga intrycket.

 Tyvärr visar bilden inte alls den vackert höströda färgen,
men det är ändå fascinerande hur bara den här lilla biten av busken ändrat färg.

Ett vackert nyanserat träd - precis sådär blandfärgat som det ska vara.

Vackrare höst-rött än såhär blir det inte.

Den här lilla pölen mitt i gräsmattan bildade en egen vacker gräsmattesjö.

Och så förstås - de klassiska molnbilderna. Jag kan ju inte låta bli.



Tänk så mycket små detaljer det egentligen finns att lägga märke till ute i naturen och vilken lycka det är att gå runt och lägga märke till dem istället för att oseende stressa förbi. Att njuta av det lilla ger vardagslycka mitt i höstrusket - som för övrigt nu även verkar ha kommit till den här landsänden för att stanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar