Google Website Translator Gadget

tisdag 13 december 2011

Lucia, härliga Lucia!

Åh, vad jag älskar Lucia! Helt utan tvekan är det min absoluta favorithögtid! Det finns inget som skapar sån stämning som lukten av tända stearinljus och de klara små lågorna i ett mörkt rum. Det får mig att känna lycka och avslappning i hela kroppen. Om jag fick välja skulle lucia vara en hel vecka och inte bara en dag. Jag saknar mina år i kör och solosång då jag gick i flertalet luciatåg och övade i månader och verkligen fick dra ut på det till max - då kunde jag känna mig "mätt" på lucia lagom till jul, så är det inte nu. Det hjälper inte ens att jag har firat med råge i år. Jag saknade verkligen lucia medan jag var i USA, så i år bestämde jag mig för att ta igen det rejält.

Först hade vi luciatåg i skolan (med Förskoleklass och Niorna blandat). Det var urgulligt snarare än lät bra... Så söta barnen var i sina små tomtedräkter och pepparkakskostymer och stjärngossestrutar!

Sedan på kvällen var det Södertäljes Lucia. Framträdandet var utomhus, men väl värt 20 minuter i rejäl snålblåst och småregn. Jag var så imponerad av hur rent de sjöng trots att de sjöng acapella och hur fint de sjöng i stämmor och harmoniserade. Det fanns verkligen inte mycket övrigt att önska (utom möjligen en lite mer livad repertoar, jag gillar luciasånger med en twist). På några få ställen hördes en orenhet (eller snarare ljudet av luften som väser ut), men annars var det bara klockrent. En fröjd för örat!

Men nog av lucia hade jag ändå inte fått, så näst på programmet stod Wendela Hebbegymnasiets musikelevers luciakonsert. Inte lika rent (speciellt killarna hade problem på sina ställen), men underbara låtval. Flera olika versioner av Staffan Stalledräng i ett potpurri, en kanonversion av Tomtarnas Julnatt (kanon som i att sjunga efter varandra, inte som i jättebra), min luciafavorit: Stjärngossens Visa (som jag verkligen hade hoppats att de skulle ha på programmet), Julbocken m.fl. Ett helt fantastiskt program. Först kom tomtarna in, sedan alla Staffan (killarna i typ gråvita lusekoftor!) sedan en ensam stjärngosse med den högsta strut jag nånsin sett på huvudet, sedan alla tärnorna. Efter tärnorna, nästan alldeles ensam kom Lucian med bara två änglar med stora fjädervingar i följe. Det var så oerhört vackert! Lucian hade dessutom inte lucialinne utan en benvit hellång klänning med ett brett, vinrött liv. Klänningen var så lång att hon var tvungen att hålla upp den för den släpade nog en 10 cm på golvet i alla fall när hon stod still - men det bidrog till stämning och en känsla av dåtid som i legenden. (Jag är så ledsen att jag inte tänkte på att ta med mig kameran i morse så att jag kunde visa bilder på hur fint det var!)
Efter luciatåget var det paus och sen kom det mer modern musik. Mina favoriter var My Grown Up Christmas List, My Winter Song (eller nåt i den stilen) och en sång som en av eleverna själv hade skrivit som började typ med att "nu är det jul och julefriden ska banne mig ingen få förstöra" och fortsatte med att "Musmor med de åtta barnen minsann inte har råd med jul, men så tar de det på avbetalning och kapitalisterna säger akta er för staten" - det var en väldigt rolig julvisa (trots svordomarna alldeles i början) och ett ovanligt politiskt budskap för en julsång! Men skrattade gott gjorde jag och resten av publiken.

Så, har jag fått nog av Lucia? Knappast, jag skulle önska att det var Lucia imorgon också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar