Google Website Translator Gadget

fredag 8 juni 2012

Jag ÄLSKAR blommor!

Idag var det skolavslutning och som en följd av detta kom jag hem med famnen full av blommor. Det var mestadels blommor jag fick av barnen i år, men det passade mig alldeles utmärkt, för jag älskar blommor. Blommor är bland det bästa jag vet. Att få blommor av någon kan verkligen få mig på gott humör och vända en dålig dag till en bra dag. Ibland kan jag t.o.m. få för mig att köpa snittblommor till mig själv bara för att ha något vackert att titta på. När jag har blommor hemma njuter jag av att titta på dem mest hela tiden (vilket iofs var lättare när jag bodde i en etta...). Det gör mig glad att se dem, inte bara för att de är vackra utan även för att de är ett tecken på uppskattning om man fått dem av någon annan.

Att få blommor som lärare av en elev och hens föräldrar känns extra speciellt, för ofta tvivlar man på att man räcker till på sitt jobb. När man skrikit åt klassen en rörig dag tänker man "åh, vad de måste hata mig och tycka att jag är en dålig lärare". Att få blommor på avslutningsdagen är ändå ett bevis på att de har sett igenom det där, att de har uppskattat en för det man gjort och den man var. Att de tyckte om en, trots att man hade sina oenigheter. Det är en känsla av "jo, du gjorde ett bra jobb. tack". Och det är något som jag verkligen uppskattar och inte tar för självklart.

Skolavslutningen var lite småsorglig. Det var många elever som jag inte kommer att se igen. Och när vi sjöng Den Blomstertid Nu Kommer och jag tittade mig runtomkring och såg eleverna och tänkte på allt vi varit med om tillsammans detta året, ja då var tårarna nära och jag insåg att även om jag är sååå trött på röran och de ständiga bråken och konflikterna (till den grad att jag ibland kan känna att det är barnen jag är trött på), så tycker jag så otroligt mycket om de här barnen. De har tagit en plats i mitt hjärta och vunnit över mig med sin charm och jag kommer att sakna dem nåt otroligt mycket!

Nu har jag officiellt fler blombuketter än jag har vaser och platser att ställa dem på (men tack och lov hade jag krukor som räckte till alla krukväxter!), åh vilket kärt problem. Det är ett problem jag gärna vill ha många fler gånger! 

Till slut fick den där söta burken ni ser på bilden tjäna som en extra blomvas åt två buketter rosor. Det blev faktiskt riktigt fint. Den vasen står nu i köksfönstret och gör mig glad!

Min "last" på väg hem från skolavslutningen

Såhär såg det ut när allt hade packats upp och samlats på ett ställe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar