Google Website Translator Gadget

lördag 21 januari 2012

Anpassningsförmåga

De senaste dagarna har jag haft anledning att fundera över hur mycket världen egentligen förändrats de senaste typ 15 åren. På inrådan av min ungefär 10-åriga granne har jag läst en ungdomsbok med thriller-stuk den gångna veckan. I en del av boken vill huvudpersonen ta reda på vem ett visst telefonnummer tillhör. Jag funderar i mitt stilla sinne på varför hon inte bara googlar det eftersom hon sitter vid en dator - kollar upp när boken är tryckt (1998) och börjar reflektera över hur annorlunda världen se ut nu mot då. Idag, om jag vill veta ett telefonnummer tar jag bara upp min smartphone, skriver in numret i Google och klickar på sök. En uppsjö av information tillgänglig i min egen ficka. Medan 1998, då jag gick ut åttan hade jag bara haft e-mailadress i ett par års tid eller så... Det är ett tydligt exempel på människans anpassningsförmåga. Det som för 15 år sedan var otänkbart är idag vardag så till den grad att jag inte ens reflekterar över det längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar