Google Website Translator Gadget

fredag 11 oktober 2013

Kommer ni ihåg kassettbandet?

Jag har ägnat en del stunder på senare tid åt att överföra material från gamla kassettband till digitalt format på datorn. Några saker finns det som slår mig i denna process. För det första, hur i all sin dar stod vi ut med detta brusande ljud? För det andra, hur otroligt korta inspelningarna var! Sagoband som jag som barn tyckte var jättelånga är över på 15-20 minuter eller strax däröver. Det är väl bara att tacka för att tekniken går framåt!

Stöter på en del roligheter i processen också. Som när jag hittar musik som jag älskade som barn, men som jag inte lyssnat på sen dess (t.ex. Lassie, med Ainbusk Singers). Eller när jag ska spela över ett kassettband märkt "Bamse" och tänker "åh, vad roligt att ha dessa till våra barn så som jag älskade dem när jag var liten", bara det att ett något äldre Jag har tydligen spelat över Bamse och ersatt det delvis med eget sjungande och pianospelande (-klinkande). Guldgruva, som aldrig lär nå någon annans öron än mina. Jag bara undrar hur gammal jag var när jag gjorde inspelningarna. Skulle vara kul att veta. (Mellanstadiet? Högstadiet rent av?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar