Google Website Translator Gadget

torsdag 19 juli 2012

Länge Leve Cirkus Scott!!!

Jag har helt enkelt inte ord för att beskriva min cirkusupplevelse idag. Hur jag än vrider och vänder på orden kommer ni inte att förstå hur otroligt bra det var! Jag och Emma satt allra längst fram, man hade kunnat sträcka på armen och klappa djuren i stort sett. Hur nära det verkligen var upptäckte vi när kamelerna kom in och tornade upp sig framför oss på sjukt nära håll. När en av dem sedan klättrade upp med hovarna på manegekanten precis framför oss, så var det så att man nästan satte andan i halsen för man tänkte att nu kliver den snart på mig! Elefanterna var kolossala på så nära håll. Det var så att man instinktivt lutade sig bakåt när den svängde runt med snabeln för att inte riskera att bli träffad, eller så att man kände sig lite väl rädd för att den skulle bajsa när den vände baken till!

Bäst av allt var de två akrobatnumren (tre om man räknar med tjejen som svingade sig i repet)! På det första hade de två trampoliner som de ställde på var sin sida om en bred vägg med fönster i. Sedan hoppade de upp och ner och in i denna väggen och sprang på väggen och voltade. Och kastade sig ner och liksom jonglerade med sig själva som bollar. Helt otroligt vältajmat och man kunde inte låta bli att undra hur många gånger de hade slagit i huvudena i "fönsterkarmarna" när de övade på att hoppa in och ut på det där sättet, för det gick verkligen i ett rasande tempo. Sedan mot slutet hade de en som hoppade på trampolinen och två som stod på trampolinen och gav honom extra fart varje gång han studsade så att han bara kom högre och högre upp och han lade sig och hoppade på magen och det var precis som om han flög - och det var så häftigt!

Det andra akrobatnumret var ett stort hamsterhjul på en lång pinne (nu snackar vi 10-tals meter upp i luften) som snurrade runt och så var det en ung kille som sprang runt utanpå det där ekorrhjulet och liksom satte hela grejen i snurr med sin egen kroppstyngd (det var alltså inte bara hjulet som snurrade utan hela apparaten som hjulet var upphängt på också!) Rätt som det var började han hoppa hopprep och sedan hoppade han höga hopp upp i luften samtidigt som hjulet snurrade i hög fart och man fattade inte hur han kunde hålla sig kvar!

Kvällens överraskning var att jag faktiskt tyckte att clownerna var roliga. En del av det de gjorde tyckte jag var lika tramsigt som vanligt, men en del var bara så kul att jag storligen tjöt av skratt. De hade ett nummer där de gick runt och sprutade/spottade vatten och de var så skickliga och träffsäkra och roliga i sättet de gjorde det på.

Åh, vet ni förresten vem vi köpte popcorn av innan föreställningen? Självaste cirkusdirektören Robert Bronett! Och jag åt sockervadd (det var längesen senast). I pausen provade jag på att gå på lina. Den lilla låga var inga problem. Den som de hade spänt sisådär 1-1,5 meter upp i luften var riktigt scary när man väl stod på den! Trots att man hade en person på vardera sida för att hjälpa en hålla balansen (tro mig, det behövdes!). Jag fattar inte att de vågar gå på de där tunna sakerna 10, 20, 30 meter upp i luften. GALET!

Innan föreställningen åt vi på en mysig liten grekisk restaurang precis invid vattnet och dessförinnan var vi en sväng förbi och hälsade på mormor.

Ja, showen var helt klart värd de nästan 1000 kronorna som två biljetter kostade. Den var så bra att jag t.o.m. funderar på om man skulle gå och se den igen i Stockholm i augusti bara för att få se de där akrobatnumrena igen och kanske filma lite - för jag mitt nöt glömde ju kameran hemma och mobilen var i stort sett helt full minnesmässigt. Det blev ett fåtal, dåliga kort och ingen filmning alls. Klantigt av mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar