Google Website Translator Gadget

fredag 13 juni 2014

Arbetsförmedlingen - detta ständiga irritationsmoment för arbetssökande

Idag var det återigen dags för det obligatoriska besöket på arbetsförmedlingen (djup suck). Precis som förra gången väntade jag 20-30 minuter i kö för att få en nummerlapp till en annan kö (dubbelsuck!). Fast i mitt ömmande-fötter-och-ont-i-ryggen-tillstånd grabbade jag idag en stol på hjul att köa med. Såg när jag lämnade kön att fler hade följt mitt exempel!

Efter många långa minuter (kanske 1 - 1,5 timme, vilket var ovanligt snabbt ändå) kom jag så äntligen in till en handläggare. Mer ointresserad människa får man leta efter. Hon ställde nästan inga frågor, tittade knappt på mig och SKREV MIN HANDLINGSPLAN ENBART UTIFRÅN VAD SOM STOD I DEN GAMLA, SOM HON SATT OCH LÄSTE PÅ SKÄRMEN utan att så mycket som prata med mig medan hon skrev den!

När man går till arbetsförmedlingen tycker jag att det minsta man har rätt att förvänta sig är att handläggaren frågar följande: 

- Hur går det med jobbsökandet?
- Vilka typer av jobb har du inriktat dig på att söka? Varför?
- Vill du fortsatt inrikta dig på att söka arbete inom den branschen eller vill du ta bort/lägga till något?

Utifrån detta har man sedan en bra grund för att upprätta en handlingsplan.

Det arbete som denna damen tog närmare 30 minuter på sig att utföra kunde jag ha gjort på 10 minuter själv, hemifrån, utan att behöva slösa tid på att köa. Sedan kunde det ha skickats till arbetsförmedlingen för genomläsning av en handläggare för godkännande av planen. Det vore ett mycket mer konstruktivt sätt att använda både hennes och min tid! För att inte tala om hur många handläggare som då skulle kunna frigöras för att hjälpa dem som inte klarar av att göra detta själva hemifrån (icke-teknikkunniga, människor med språksvårigheter etc.) och hur mycket köerna och väntetiden på arbetsförmedlingen skulle kunna förkortas.

Arbetsförmedlingen har för länge sedan slutat vara en arbetsförmedling och istället blivit ett rent kontrollorgan. Därför finns det mycket liten anledning till denna öga mot öga-kontakt. Låt oss fylla i blanketter hemma istället för att köa i timmar och gå sedan igenom och godkänn det vi gjort. Lättare för oss, lättare för er. Och de som verkligen behöver den där öga mot öga-kontakten kan få hjälp mycket snabbare än i dagsläget. Win-win kallas sådant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar