Google Website Translator Gadget

onsdag 26 februari 2014

Svensk byråkrati och statliga myndigheters inkompetens

Jag blir bara så trött på svensk byråkrati och inkompetensen som verkar vara vanligt förekommande på statliga myndigheter.

På fredag har jag en arbetsintervju i Jönköping. Jag ringde min handläggare i torsdags för att fråga om jag kunde få hjälp att betala resan dit. Hon bokade in ett möte en vecka senare (bara två dagar innan intervjun) för att fatta beslut. Idag hade jag alltså detta möte inbokat på Arbetsförmedlingen. Jag traskar dit i god tid för att inte komma för sent och sitter och väntar i en dryg halvtimma. Vid det laget är det 20 minuter sedan mitt möte skulle börja och inte en skymt av min handläggare...

Jag haffar första, bästa lediga person och ber om hjälp att få tag i henne. Vi går och pratar med ytterligare två personer innan jag slutligen får svaret att hon inte är där - hon är sjuk. Varför har ingen ringt/mejlat och meddelat mig detta? Om varenda företag, tandläkare och vårdcentral klarar av att ringa och ställa in ett inbokat möte om någon är sjuk, varför kan inte Arbetsförmedlingen också klara detta?? Är inte det något av det minsta man kan begära av en statlig institution?

Vad händer sedan då? Får jag hjälp av dem jag pratar med? Nej, nej. Jag får veta att jag måste ställa mig i kö och prata med en annan handläggare. Det funkar så att man först står i en kö för att berätta vad ärendet gäller och sedan få en kölapp till A-, B- eller C-kön. I samband med detta kollar de ens id.

Sedan får man sätta sig ner och vänta på att ens nummer ska ropas upp, det tar aldrig mindre tid än en halvtimma. Ca 40 minuter senare får jag äntligen komma in till en annan handläggare. Där får jag återigen förklara vad mitt ärende gäller och han kollar mitt id-kort igen. Han tar fram mina uppgifter på skärmen och säger sedan frågande "ska vi fatta det här beslutet då, eller ska din vanliga handläggare göra det? Jag måste hämta en kollega." 

Kollegan kommer, beslutet fattas och sedan blir det massa frågetecken igen eftersom jag bara vill ha ditvägen betald då jag tänker stanna i krokarna några dagar. Hur får man igenom det i systemet då? frågar sig båda. Lite trixande och sedan är det i alla fall klart och jag får med mig ett telefonnummer hem att ringa för att själv beställa tid för min resa.

Jag ringer på bussen hem, för klockan är snart 16 och jag tänker att de kanske inte jobbar längre än så. Det visar sig att jag har fått fel telefonnummer. Det går till något bevakningsbolag. Jag ringer till Arbetsförmedlingens kundtjänst istället: 24 minuters beräknad kötid. Om det här hade varit något av många andra företag eller myndigheter så hade jag fått valmöjligheten att bli uppringd när det är min tur, men det här är Arbetsförmedlingen och då måste man tydligen vara kvar i luren hela tiden. Är det för mycket begärt att de ska använda sig av den teknik som finns så att man slipper stå i hutlöst långa telefonköer? Jag orkar inte... har fått nog... det här får jag ta tag i lite senare.

3,5 timmar efter att jag åkte dit kommer jag hem igen, fortfarande med outrättat ärende och inga biljetter som jag behöver om mindre än 48 timmar! Vid det här laget sätter jag mig i 20-minuters beräknad telefonkö med högtalaren på, så jag kan syssla med annat under tiden. Väntetiden blir en dryg halvtimme och tillslut får jag prata med någon som ger mig rätt telefonnummer (det var inte ens i närheten av det nummer jag fått tidigare, inte ens inom samma riktnummerområde). Jag ringer numret och får snabb hjälp att boka biljetter, som levereras till min telefon bara minuter efter att jag lagt på luren (äntligen nån som kan sitt jobb!)

Och jag kan inte låta bli att undra om det verkligen är meningen/acceptabelt att det ska ta 4 timmar att ordna något som skulle kunnat fixas på 30 minuter om alla bara hade kunnat sina jobb...

Jag funderar starkt på att skicka en arbetsansökan till arbetsförmedlingen, skriva några tips på hur deras system skulle kunna effektiviseras och föreslå att de anställer mig som administratör för att styra upp deras rutiner lite. För det verkar som att den som organiserat systemet verkligen behöver byta jobb, för det är det ineffektivaste jag stött på sedan jag skulle förnya mitt visum i Kenya!

1 kommentar:

  1. Först fick du se svenska Försäkringskassan och sen Arbetsförmedlingen... Suck, ja, vilken byråkrati! Kram mamma

    SvaraRadera